In het (recente) verleden is aan het licht gekomen dat er regelmatig sprake is geweest van ernstige misstanden in boeddhistische organisaties en groepen. Deze misstanden en hun gevolgen hebben me diep geraakt en zijn de aanleiding voor het ontstaan van deze gedragscode. In de eerste plaats omdat er veel leed, teleurstelling, verwarring en ontreddering teweeg is gebracht bij de betrokkenen. Maar ook vanwege de erosie van vertrouwen in de Boeddha-weg terwijl er ook zovelen zijn, leerlingen en leraren, die in diepe en eerbare wederzijdse betrokkenheid proberen de Boeddha-weg te gaan en die geconfronteerd worden met volkomen begrijpelijk wantrouwen. Ik hoop met heel mijn hart dat deze code niet wordt ervaren als een verdere formalisering van dit wantrouwen. Ik hoop dat het kan helpen om het diepe vertrouwen dat we als mensen en als leerlingen en leraar in elkaar hebben in onze sangha, te beschermen en bestendigen. Als leraar van de Zen Heart Sangha zal ik proberen om me met al mijn kracht te houden aan deze gedragscode, waaraan ik ook gehouden kan en moet worden er door het bestuur en de leden van de sangha.
De White Plum Asangha heeft een Model Code of Ethical Conduct (CEC) vastgesteld die ten dele als voorbeeld voor deze tekst heeft gediend en die ik als leraar van de Zen Heart Sangha onderschrijf. Maar bij het denken hierover en praten met hen die me het meest nabij zijn, kwam ik tot de conclusie dat ik me wil baseren op de geloften, die ik zowel bij mijn lekenwijding als bij de Dharma-transmissie heb ontvangen van mijn leraar Genno Pagès Roshi en die ik met heel mijn hart heb afgelegd.
Via de deze link is de volledige Gedragscode van de Zen Heart Sangha te downloaden.
De Zen Heart Sangha is eveneens lid van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) en wij onderschrijven dan ook eveneens de Ethische Code van de BUN en de Klachtenregeling.
De BUN heeft twee externe Vertrouwens-personen die door de leden van onze sangha geraadpleegd kunnen worden indien dat gewenst wordt.
In the recent past, numerous cases of serious abuse and misconduct in Buddhist organisations and communities have come to light. These cases and their consequences have touched me deeply and have been the main reason for developing this code. Primarily because they caused a lot of disappointment, confusion, upheaval and pain. But also because of the erosion of trust in the Buddha way, while there are so many practitioners and teachers, who are trying to practice in deep mutual trust and commitment, and who have to deal with a completely understandable mistrust in society. I hope with all my heart, that this code will not be seen as a further confirmation of the necessity of this mistrust, but that it may help in some small way to protect and deepen the trust that we have in each other within our community.
As the resident teacher of the Zen Heart Sangha I will try my utmost, to maintain the conduct described in this code and I hope that the members and the board of the sangha will support and help me to maintain it well.
The White Plum Asangha has established a model Code of Ethical Conduct (CEC) which has been partly incorporated in this text and which we adhere to. But after consideration of the CEC and talking about it with people close to me and especially my teacher Genno Pagès Roshi, I concluded that I wanted to return to the precepts, to the vows I received with all my heart during my lay ordination and again when I received transmission.
Through this link the Zen Heart Sangha Code of Conduct can be downloaded.
The Zen Heart Sangha is also a member of the Buddhist Union of the Netherlands (BUN) and we also adhere to their Ethical Code of Conduct and the Grievances Procedure (both texts are unfortunately only available in Dutch).
The BUN also has two external Confidential Counsellors that can be consulted by our members if desired.